In ons vorige artikel gingen wij in op de kosten voor het opladen van een elektrische auto bij de goedkoopste energieleverancier. Bij elektrisch rijden in Nederland komt een hele hoop kijken, zo kun je thuis of in het openbaar je auto opladen.
Netaansluiting verzwaren voor elektrisch opladen
Wanneer je thuis een elektrische auto wilt opladen, zou het zomaar kunnen zijn dat uw netaansluiting verzwaard moet worden. Dit is afhankelijk van het totale vermogen waarover de netaansluiting beschikt. Het vermogen wat u nu verbruikt en het daarbij geschatte verbruik van de elektrische auto bij elkaar, moet de netaansluiting niet overbelasten. Het is eenvoudig aan te geven wanneer dit echt nodig is, echter is dit in de meeste gevallen niet nodig. Met een simpele formule kan uitgerekend worden of de netwerkaansluiting moet worden verhoogd.
Ten eerste is het belangrijk te weten over hoeveel vermogen de huidige netwerkaansluiting beschikt. Een standaard netwerkaansluiting biedt normaal 3x 25A. In totaal heeft u dan beschikking over 3x 25A x 230V = 17.250 W. Per fase is dit dan 5.750 W. Ten tweede bereken je hoeveel vermogen de elektrische apparaten die u in huis heeft verbruiken.
Vergeet hierbij ook de kleinere apparaten zoals de computers, televisies en verlichting niet. Hier tel je het verwachtte verbruik van de auto bij op. Zo wordt snel duidelijk of de huidige netwerkaansluiting voldoende is. Ook moet er in het geval van een drie fasen aansluiting rekening mee worden gehouden dat elke fase niet overbelast raakt. Het is bijvoorbeeld niet mogelijk om de wasmachine en de auto aan te sluiten op dezelfde fase. Bespreek daarom altijd met de installateur hoe u dit het beste in kan delen, en of uw netwerk aansluiting moet worden verzwaard. In de meeste gevallen is dit echter niet nodig.
Elektrisch rijden op groene stroom of zonnepanelen
Als de elektrische auto thuis wordt opgeladen, wordt hiervoor gebruik gemaakt van de stroom die u thuis geleverd krijgt. Als dit groene stroom is wordt de auto met groene stroom opgeladen. Als dit grijze stroom is dan wordt hier gebruik van gemaakt. Het zelfde geldt voor het rijden op zelf opgewekte zonne-energie. Kiezen voor de goedkoopste energieleverancier kan dus veel voordeel opleveren bij het thuis opladen van een elektrische auto.
Laadpaal service bij stukken
Wanneer het laadpunt thuis niet naar behoren werkt is het belangrijk dat deze zo snel mogelijk kan worden gemaakt. Zeker wanneer je geen laadpas hebt, en het dus niet mogelijk is om gebruik te maken van een openbare laadpaal, kan je hierdoor zonder auto komen te zitten. De storingsdienst van NUON is 24 uur per dag te bereiken. Wanneer het probleem niet telefonisch opgelost kan worden, wordt er zo snel mogelijk een afspraak gemaakt om een monteur langs te laten komen.
Het is mogelijk om uw elektrische auto in het openbaar op te laden met een laadpas. Deze laadpalen worden in samenwerking met de gemeente op een openbare locatie geplaatst. Elke gemeente heeft een eigen beleid wanneer het gaat om de plaatsing van openbare oplaadpalen.
Subsidies van gemeente voor elektrisch rijden
Het verschilt per gemeente of een subsidieregeling wordt gehanteerd. Een landelijke subsidie voor elektrisch rijden bestaat niet. Aan het laten plaatsen van een publiekelijk toegankelijk oplaadpunt zijn voor de aanvrager geen kosten verbonden. Voor een aantal grote gemeentes is uitgezocht of zij subsidies uitkeren voor het plaatsen van een oplaadpunt op eigen terrein.
Amsterdam
De gemeente Amsterdam stelt in 2015 voor oplaadpunten op eigen terrein, die bedoeld zijn voor eigen gebruik, maximaal € 500,- beschikbaar. Voor oplaadpunten op eigen terrein, die voor iedereen toegankelijk is, kan maximaal € 1000,- worden vergoed. Het gaat hier bijvoorbeeld om een laadpaal die geplaatst wordt op een bedrijventerreinen of een parkeergebouw. Maximaal 50% van de kosten die gemaakt worden voor de aanschaf en de plaatsing van een laadpaal, worden vergoed. De geplaatste oplaadpunten moeten wel aan de gestelde voorwaarden voldoen.
Utrecht
De gemeente Utrecht stelt voor bewoners en bedrijven die een oplaadpunt plaatsen in 2015 een subsidie van € 500,- beschikbaar. Er wordt per adres voor maximaal voor drie oplaadpunten subsidie uitgekeerd. Het maximum subsidiebedrag per adres is dan ook € 1500,-. Voor openbaar toegankelijke oplaadpunten die op eigen terrein geplaatst worden, maar door iedereen kunnen worden gebruikt, is een subsidie van € 1500,- vastgesteld. Er geldt een maximumsubsidie van € 2500,- per adres. Ook kan er gratis een openbaar oplaadpunt aangevraagd worden.
Rotterdam
Het is mogelijk een openbaar oplaadpunt aan te vragen. De gemeente neemt in dat geval de kosten voor het plaatsen van het oplaadpunt voor haar rekening. De subsidieregeling van de gemeente Rotterdam voor het plaatsen van een oplaadpunt op eigen terrein is per 1 oktober 2014 gestopt. Op dit moment kan er geen aanspraak worden gemaakt op subsidies.
Tilburg
Tilburg stelt voor bewoners en bedrijven die een oplaadpunt willen plaatsen een subsidie van €500 beschikbaar. Wel wordt maximaal 50% van de gemaakte kosten vergoed. Als er meerdere oplaadpalen worden aangevraagd geld een maximumsubsidie van €1000 per adres. Ook is het mogelijk gratis een openbaar oplaadpunt aan te vragen.
Breda
De gemeente Breda stelt helaas geen subsidies beschikbaar voor het plaatsen van een laadpaal. Het is wel mogelijk een openbaar oplaadpunt aan te vragen, voor wie niet de mogelijkheid heeft om op eigen terrein een laadpunt aan te leggen. Voor de aanvrager zijn hier verder geen kosten aan verbonden. De gemeente heeft zich als doel gesteld om, voor elke inwoner op maximaal 300m afstand, een oplaadpunt beschikbaar te hebben.
Groningen
De subsidieregeling van Groningen is per 2015 stop gezet. Het is niet langer mogelijk om subsidie voor het plaatsen van een oplaadpunt aan te vragen.
Maastricht
Het is in Maastricht helaas niet mogelijk om een subsidie voor het plaatsen van een oplaadpaal aan te vragen.
Gratis parkeren in Utrecht bij Elektrisch rijden
Sommige gemeentes kiezen ervoor het elektrisch rijden extra te stimuleren door geen parkeergeld te rekenen terwijl je je auto oplaad. Of er parkeergeld moet worden betaald is doorgaans te herkennen aan het bord ‘Gratis parkeren bij opladen voertuig’. Hangt dit bord er niet, dan moet er parkeergeld worden betaald. In Utrecht hoeft in 2015 geen parkeergeld te worden betaald. Wel wordt er verwacht dat je na het opladen de auto op een gewone parkeerplek parkeert zodat een ander zijn auto kan opladen. Ook moet de auto zijn aangesloten op het oplaadpunt als je parkeert op een oplaadplek. Bij de meeste gemeentes moet er tijdens het opladen parkeergeld worden betaald, tenzij je een parkeervergunning bezit. In de gemeentes Amsterdam, Rotterdam, Tilburg, Breda, Groningen en Maastricht is het betalen van parkeergeld tijden het opladen van de auto wel verplicht.
» Profiteer hier van nog meer voordeel met de goedkoopste gas en elektriciteit leverancier