Goedkoopste energieOp welke manier werven energieleveranciers klanten en wat moet je doen Continu komen er nieuwe energieleveranciers bij waardoor de concurrentie op de markt steeds groter wordt. Om de concurrentie te baas te blijven werven energieleveranciers op allerlei manieren klanten met alle gevolgen van dien. In dit artikel vertellen we u welke manieren er zijn voor het werven, wat u moet doen als iemand u probeert te werven en wat uw rechten zijn als u na werving een energiecontract afsluit. Manieren van klanten werven Met de komst van verschillende soorten media zijn ook de manieren van werven steeds verder uitgebreid. Zo worden klanten geworven via internet, telefoon en in direct contact. Via internet kan een energieleverancier contact opnemen via fora, Facebook en andere sociale media maar natuurlijk ook via hun eigen site. De meest voorkomende manier van werven is echter via telefonie en in direct contact. Call centers worden ingehuurd om mensen op te bellen en ze over te halen tot het overstappen naar een bepaalde energieleverancier. Ze proberen klanten te lokken met geweldige aanbiedingen. Ook voor de werving via direct contact worden vaak speciale bedrijven ingehuurd die veel werken met studenten. De wervers kun je vaak vinden in winkelstraten maar soms ook gewoon bij jou voor de deur. Wat moet je doen bij werving Of je nou gebeld wordt als manier van werving of dat er iemand voor je deur staat, het doel van de werver is altijd het direct afsluiten van een energiecontract. Onafhankelijk van om welke energieleverancier het gaat, de werver zal altijd zeggen dat zij de goedkoopste zijn en de beste service bieden. We raden dan ook absoluut af om tijdens de werving direct een energieabonnement af te sluiten. Beter kan je nog even rustig thuis achter de computer gaan zitten en alle energieleveranciers zelf met elkaar vergelijken. Natuurlijk kunt u altijd luisteren naar de verhalen die ze te vertellen hebben en besluiten om ze u te laten terugbellen, maar denk altijd eerst nog even na over het aanbod dat ze geven en kijk online of de informatie die ze geven wel echt klopt. Komen ze aan de deur werven vraag de werver dan altijd ook om zijn legitimatie, zo kan je controleren of hij wel echt door een bepaalde energieleverancier wordt gestuurd. Vaak proberen mensen die zich voordoen als een werver u te laten tekenen voor een contract dat niets met de levering van energie te maken heeft en u handen vol met geld gaat kosten. Betreffende de gesprekken die telefonisch verlopen, houd er rekening mee dat de gesprekken op kunnen worden genomen. Dit is meestal met een leerdoel als rede, echter als klant heeft u ook altijd het gerecht om de opname te beluisteren. Als je toch besluit direct een contract af te sluiten tijdens de werving, dan vindt u in het volgende kopjes wat uw rechten zijn. Rechten bij werving Als u tijdens het werven een energiecontract heeft afgesloten, betekend dit niet dat u hier gelijk echt aan vast zit. De partijen die klanten werven moeten zich namelijk houden aan de gedragscode consumenten en energieleveranciers. Als je telefonisch een energiecontract afsluit dan heb je 7 werkdagen bedenktijd na ontvangst van de schriftelijke bevestiging. Heeft u een energiecontract afgesloten bij een werver aan de deur, dan heb je 8 dagen bedenktijd. Deze tijd gaat dan in op de datum die op uw energiecontract staat, die u gelijk aan de deur ontvangt. Bij werving op straat of in een winkel, heeft u geen recht op bedenktijd. Buiten de rechten betreffende bedenktijd, staan er ook nog andere regels in de gedragscode. Zo moet de energie werver aan het begin van het gesprek aangeven dat hij energie wil verkopen en de werver mag u niet misleiden. De werver moet tevens uitgebreide informatie leveren over de producten die hij verkoopt, dus inclusief alle belastingen, en hij moet aangeven wat de looptijd is van uw contract. Wordt u gebeld, op straat aangesproken of staat erop eens iemand voor uw deur die u een energiecontract probeert aan te praten, denk dan aan de punten hiervoor. Check altijd goed of de persoon wel bij een energieleverancier hoort, door middel van zijn legitimatie. Luister naar wat de persoon te zeggen heeft maar wees altijd kritisch. Twijfelt u teken dan nooit direct maar vraag eventueel om bedenktijd. Het beste is echter altijd om de informatie mee te nemen en deze vervolgens goed te checken online, check de tarieven eenvoudig om onze website door te klinken op uw keuze: stroom, gas of elektriciteit en gas. Door te vergelijken kunt u een goede keuze maken en betaalt u niet onnodig te veel aan uw energiecontract.
Categorieën: informatief

Gerelateerde artikelen

Geen categorie

Budget Energie is de goedkoopste energieleverancier met tarieven onder het prijsplafond

Sinds het begin van 2023 geldt het prijsplafond. Dit betekent dat je bij een bepaald verbruik maar een maximaal tarief hoeft te betalen voor jouw stroom en gas. Budget Energie is de eerste energieleverancier die Lees verder…

Geen categorie

Zo vind je de goedkoopste energieleverancier van 2022 (in een roerige energiemarkt)

De energieprijzen, met name de gasprijzen, staan al maanden ontzettend onder druk. Niet alleen hebben de energieprijzen recordhoogtes bereikt, de meeste leveranciers nemen nog steeds geen nieuwe klanten meer aan. Wat kun je nu het Lees verder…

Geen categorie

De beste energie welkomstcadeaus van dit moment



 Een leuk welkomstcadeau bij je energiecontract is altijd mooi meegenomen. Vooral als je dat cadeau eigenlijk al zelf wilde kopen. Dit levert je een mooie besparing op én de zekerheid van vaste tarieven voor Lees verder…